+ فرزنــد

با ورزش «بیشتر» زنـــده بمان!

نویسنده:
مستانه تابش تقریباً همه‌ی پدرها و مادرها می‌دانند که فرزندشان «باید» ورزش کند و اتفاقاً خیلی‌ها از این‌که فرزندشان در طول روز به اندازه‌ی کافی فعال نیست...
مستانه تابش   تقریباً همه‌ی پدرها و مادرها می‌دانند که فرزندشان «باید» ورزش کند و اتفاقاً خیلی‌ها از این‌که فرزندشان در طول روز به اندازه‌ی کافی فعال نیست، گلایه دارند و اصرار دارند که برای حفظ سلامتی‌اش حتماً باید ورزش کند. اما آیا ورزش فقط بر سلامت جسم کودکان تاثیر می‌گذارد؟ به این موضوع فکر کرده‌اید که ورزش‌های کودکانه چه فایده‌های دیگری برای بچه‌ها در سن رشد دارد و چطور می‌تواند ضامن سلامتی آن‌ها در آینده شود؟ اصلاً بچه‌ها به چه نوع ورزش‌هایی احتیاج دارند و باید چه‌قدر در روز ورزش کنند تا بتوانند به اهدافی که برای سلامتی‌شان در نظر گرفته شده، برسند؟

 چرا ورزش برای کودکان  ضروری است؟

ورزش و فعالیت بدنی مداوم به تقویت ریه‌ها کمک می‌کند
فعالیت‌ کردن باعث افزایش ظرفیت ریوی می‌شود و در نهایت کارایی ریه‌ها را برای افزایش ورود اکسیژن در هنگام دم و خروج دی‌اکسید کربن از بدن در هنگام بازدم، تقویت می‌کند. درنتیجه کسانی که عادت به ورزش کردن دارند، اکسیژن بیشتری از طریق هوا دریافت کرده و دی‌اکسیدکربن بیشتری هم در هنگام بازدم از طریق ریه‌‌ها به بیرون می‌فرستند. ورزش منظم مانع از افت دریافت اکسیژن می‌شود که به طور طبیعی به دلیل افزایش سن یا بی‌تحرکی رخ می‌دهد.

ورزش به کنترل وزن کمک می‌کند
یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در حال حاضر سلامت کودکان را تهدید می‌کند، چاقی است. دکتر حسین دلشاد رئیس دفتر تحقیقات ریزمغذی‌های پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران، سال گذشته در پنجمین کنگره‌ی پیشگیری و درمان چاقی ایران از آمار رو به رشد چاقی در میان کودکان ابزار نگرانی و اعلام کرد که 15 درصد از کودکان ایرانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند. دکتر علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز چاقی را نوعی وضعیت اورژانس در طب اطفال دانست.«یکی از مهم‌ترین دلایل شیوع چاقی در کودکان کم‌تحرکی و دوری کودکان از ورزش است که در كنار دیگر عوامل تغذیه‌ای و فرهنگی باعث به صدا درآمدن زنگ‌های خطر سلامت در میان کودکان شده است. وقتی بچه‌ها بی‌تحرک هستند، نه تنها کالری کمتری می‌سوزانند بلکه تمایلشان هم برای دریافت کالری بیشتر است. در نتیجه چربی بیشتری در بدنشان انبار کرده، به مرور زمان دچار اضافه وزن می‌شوند. درحالی‌که بچه‌هایی که عادت به ورزش کردن دارند، کالری کمتری دریافت می‌کنند و چربی بیشتر می‌سوزانند. از طرف دیگر نسبت به کودکان دیگر کمتر در آینده در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو قرار خواهند گرفت...



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code